Tilbake til artikler

Mer dekning av gratis mat fra arbeidsgiver enn mange tror

Opprettet

Agnor Pettersen - Business controller, Leder Data og Innovasjon

agnor@regnskapspartner.no

Mange tror at yrkesreiser er forbeholdt lange reiser som minst har en hotellovernatting. Det stemmer ikke og dette gjør at mange går glipp av tusenvis av kroner i måneden i skattefrie refusjoner fra arbeidsgiver. Spesielt du som driver eget, bør være klar over dette.

Mer dekning av gratis mat fra arbeidsgiver enn mange tror

Mange tror at reisen må være lang og komplisert for å føre til dekning av kostnader, spesielt mat. Reglene er mildere og mer arbeidstaker-vennlige enn de fleste er klar over. Som skatterådgiver seg jeg dette ofte er en gjenganger i våre samtaler med kunder. - Kan arbeidsgiver virkelig dekke maten jeg spiste på en dagstur? Det visste jeg ikke! Dette er en vanlig reaksjon, opplever jeg. Mange tenker at reisen må være på hotell, eller i hvert fall vare over et døgn før det skal være mulig å være tilgodesett med mat betalt fra arbeidsgiver. Dersom du har et vanlig ansettelsesforhold så vil det likevel begrenses av arbeidsgiveren. Kanskje de har strengere regler for når folk får diett (mat dekket). Skattereglementet åpner i alle fall for å la de ansatte slippe å betale av egen lomme når de er på tur for bedriften.

Så hva sier egentlig reglene?

Reglene er ganske klare på hvem som får mat dekket. Reisen må være mer enn 6 timer og være mer enn 15 km fra hjemsted eller kontorstedet. Og da er det faktisk det faste kontorstedet vi snakker om. Mange ganger ser jeg at konsulenter og kunnskapsarbeidere typisk har flere kontorer. Et kontor som er hjemme og et kontor som er en annen plass. Det kan eksempelvis være et kontorlokale de deler med andre grundere / oppstartsbedrifter eller annet. Da kommer regelen om kontoret hvor man har mest arbeidstid inn. Tilbake til grunnreglene: Du kan få dekket mat etter regning når du er på en yrkesreise. Dette sier at du eksempelvis kan spise på bensinstasjon, cafe, restaurant eller andre plasser. Det finnes ikke en fast beløpsgrense. Og dette er kanskje det mest romslige med hele regelverket. Overtidsmat ved arbeid utenfor hjemmet i mer enn 10 timer har jo en grense på 200 kr. Det er dekkende for en lett lunsj (eksempelvis en baguette til 149 kr og en brus/vann til 40) men mindre aktuelt for en fullverdig middag. Ofte tilpasser kantiner og restauranter som spesialiserer seg på overtidsmat seg nettopp denne grensen og serverer overtidsmat til 200 kr, men ikke alle gjør dette.

Hva med oss som har flere arbeidssteder?

De som har flere arbeidssteder har en situasjon der de hver måned må vurdere sitt arbeidssted. Hva er hovedstedet denne måneden? Dersom du eksempelvis jobber 4 dager i uken hjemmefra og har oppmøte på et kontor (minst 15 km unna) en dag i uken, så vil du faktisk kunne få yrkesreiser hver gang du reiser til det kontoret.

Flere arbeidssteder og vanlig logikk

Dersom du har et arbeidssted du stort sett jobber på og får en sporadisk reise til et annet sted, så er det uten tvil en yrkesreise. I tillegg er det en yrkesreise med sjablongmessig fradrag gitt reisen varer mer enn 6 timer og har mer enn 15 km i avstand fra der du startet fra sist av hjemsted og det faste arbeidsstedet.

Hva er et fast arbeidssted?

Det faste arbeidsstedet er det stedet du har flest timer jobbet fra inneværende en gitt måned. For konsulenter kan dette ofte være selve hjemmet. Dersom de siden rykker ut til ulike plasser (og har mindre enn 50% av arbeidstiden der) vil alt være yrkesreiser (gitt minst 15 km og 6 timer eller mer).

Oppklaring av måltidsdekning, sjablong og faktiske kostnader

Her er det litt interessant. Du kan få dekning for sjablongregel (200 kr for mellom 6 og 12 timer, 400 kr for over 12 timer men under 24 timer og en egen sats på 693 kr dersom reisen har overnatting). Du kan i tillegg få 2 x full sats dersom reisen varer 1 minutt inn i det nye døgnet, altså 24 timer og 1 minutt. Pr tid er satsen 693 kr så det blir 2 x det beløpet. Det som er verdt å nevne, er at man kun blir trukket for faktisk dekning av måltider. Dersom du fikk en gratis frokost, så skal 20% av en dekning (693kr) trekkes fra. Resten beholder den ansatte. Vær oppmerksom på at Skatte ABC 2026 og Skatteetatens Satsforskrift fraviker hverandre her.

##Gunstige kombinasjoner av måltidsdekning og enkelt regneeksempel Dersom en konsulent reiser ut og deltar på en konferanse på vegne av sin bedrift, overnatter og får dekket frokost. Reisen varer mer enn 24 timer. Da blir dekningen for måltid slik:

Dag 1 (første 24 timer): 693 kr Dag 2 (neste 1 time): 693 kr Fradrag for frokost påspandert Dag 1: (20% av 693 = 138,60) Totalt til refusjon/reiseregning/utbetalt på lønn skattefritt: 1.247,40 kr

Vi kan ta et enkelt regneeksempel til:

Per Konsulent Mathinsen reiser til en kunde. Reisen varer 13 timer. Måltidsdekning etter sjablongregel er 400 kr. Han spiser middag etter kundeoppdraget er ferdig og den koster 449 kr. Hva kan bedriften dekke?

Bedriften kan dekke hele måltiden 449 kr Bedriften kan dekke diett sats reise over 12 timer 400 kr Bedriften må trekke fra påspandert middag (50% av 400 kr) 200 kr Sum: 649 kr

Artikkelen er skrevet av skatterådgiver i Regnskapspartner og kontrollert opp mot følgende faglige kilder: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2025-11-07-2216/%C2%A71